Berhati-hati, ‘Zaman Kita Sekarang Ramai Yang Suka ..’

“Zaman kita sekarang ramai yang suka bangkītkan sesuatu isu, lalu laju saja tangannya gatāl meng’share’nya di whatsApp, Facebook dan lain-lain. Meng’comment’nya, makī sana, makī sini, tanpa tahu kesahihan atau tidak hal itu, dan yang paling haīran tiada kaitan pun dengan dirinya.”

“Yang akan dipersoal oleh Allah سبحانه و تعالى‎ orang sebegini. Orang Islam yang baik adalah yang menīnggālkan perkara-perkara yang tiada kaitan langsung dengannya. Tapi zaman kita sekarang suka menyēbok hal yang tiada mengena langsung dengan dirinya, pasal apa? Hatinya problēm.”

“Hatinya kurang bersih untuk rapat hubungan dengan Allah سبحانه و تعالى‎ sebab itu suka menyēbok hal orang lain. Jagalah diri kamu dari tempat yang boleh membuatkan kamu ditohmāh. Jaga lisan dan tangan kita. Seseorang yang menjadi atau penyebab atau punca bagi tersebarnya fītnah itu tanggunglah dan akan mendapat azāb yang pedīh.”

Jaga tangan kita dan jari kita ketika menulis di facebook, di whatsapp dan laman sosial yang lain. Fītnah sekarang hanya dihujung jari saja. Jika dulunya tersebarnya fītnah dengan līsan. Tetapi kini lebih cepat dengan menggunakan media sosīal.

Kita Hidup di Zaman Fītnah. Fītnah-fītnah kini menjadi mainan di akhīr zamān. Dan fītnah yang paling hīna dan berāt adalah bila Dajjāl menjelmakan diri. Yang mengikuti jalan Allah dan Rasul-Nya, akan sibuk dengan agama, adab dan menuntut ilmu, Mengenal Allah سبحانه و تعالى‎ dan Mencintai Rasulullah صلى الله عليه وسلم.”

Sedang yang mengikuti jalannya syaītan dan Dajjāl, Akan sibuk menyebar fītnah dan membuka aīb orang lain. Inilah syaītan yang bertopengkan manusia. Hendaklah kamu larī yakni memencīlkan diri untuk menyelamatkan agama kamu yakni aqidah, iman dan keyakinan kamu ketika ditempat kamu melandānya berbagai macam fītnah.

Penyakit umat akhīr zāman kini terlalu terburu-buru. Jangan cepat mengeluarkan fītnah tanpa kaji selidik. Orang yang bawa berita tak betul itu, maka dia adalah orang fasīk. Orang yang suka taburkan fītnah, kata-kata yang tak pasti, kata-kata yang melukaī orang lain, disebarkan ke sana kemari.

Orang yang suka menjadi sebab tersebarnya fītnah. Bagi mereka azāb yang pedīh di dunīa dan akhīrat nanti. Ini sikap orang yang tergēsa-gēsa. Memberi komen terhadap perkara yang tak dia ketahui. Belajarlah untuk tenang dengan perkara yang tidak jelas. Kerana ini agenda orang yang memecāh belāhkan ummat.”

-Habib Ali Zaenal Abidin al Hamid-

والله أعلم بالصواب

Semoga perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama. Kongsikan kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الْأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ.

صحيح مسلم ، كتاب الإمارة ، باب فضل إعانة الغازي في سبيل الله بمركوب وغيره، وخلافته في أهله بخير ، حديث رقم 1893

Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah bin Amriy Al-Anshori Al-Badriy رضي الله عنه, beliau berkata : Rasulullah صلى الله عليه bersabda : “Sesiapa yang dapat menunjukkan suatu kebaikan (kemudian diikuti dan dilakukan kebaikan tersebut oleh seseorang yang lain) maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” (Hadith riwayat Muslim, No.Hadith : 1893)

Like dan Follow kami di @genganakmuda dan @viralmalaysiaku

Oleh : Viral Malaysia Ku

Related articles